A Chevron az első olyan nemzetközi vállalat, mely Argentínában fektet be az YPF visszaállamosítása óta – írja a Financial Times. A Chevron 1,24 milliárd dollárt kíván beruházni a dél-amerikai országban, a megállapodás értelmében a beruházásokon és a bevételeken is 50-50%-ban osztozik a Chevron az YPF-el. Argentína ezáltal bízik abban, hogy a Vaca Muerta kitermelése növekszik, valamint abban is, hogy a Chevron példáját követik majd más nemzetközi vállalatok is.
A területen azonban további beruházásokra lesz majd szükség a jövőben, hogy a társaságok elérjék kitermelési céljaikat, ez az YPF becslései szerint mintegy 15 milliárd dollárra rúghat. A Chevron azonban egyelőre még nem kötelezte el magát a további beruházások mellett.
Az EIA adatai szerint Argentína igen jelentős palagáz és palaolaj készletekkel rendelkezik, az előbbinél harmadik, az utóbbi tekintetében pedig a negyedik világviszonylatban. A gazdaságpolitika azonban eddig igencsak megnehezítette a külföldi vállalatok számára, hogy profitot “vigyenek ki” az országból.
2012. áprilisában jött a hír, hogy az argentin elnök törvényjavaslatot nyújtott be az YPF 51%-os részesedésének államosításáról. Mindez nagy hullámokat kavart befektetői és diplomáciai körökben egyaránt. A nyersanyagpiaci államosítások történetében a Jukosz 2000-es évek eleji megbuktatása óta ez a legnagyobb horderejű esemény volt. A helyzet pikantériája volt, hogy ezzel párhuzamosan a társaságban többségi részesedéssel bíró Repsol-t is ki akarták tessékelni az országból.
Argentínának nem ez volt az első húzása a visszaállamosítások tekintetében. A 2008-as válság során a magánnyugdíj pénztári pénzek államosításával kezdődött a sor, azt követően pedig az ország vezető légitársaságára vetettek szemet. Az országgal szembeni befektetői bizalmat sikerült a lakosság körében nagy népszerűségnek örvendő lépésekkel lényegében teljesen lenullázni.