Az USAID a koordinátorok szerint “rendszerellenesnek” tartott fiatal zenészeket pénzelt, hogy “előmozdítsák a kubai demokrátikus átalakulás ügyét”.
Az AP információ szerint az USAID kubai programját egy korábbi, Szerbiában lebonyolított és Slobodan Milosevic megbuktatásához nagyban hozzájáruló hip-hop hadművelet inspirálta, amely során a fejlesztési hivatal dollármilliókat költött a szerb elnök ellen szervezett diákmozgalmak koncertjeire.
A kubai projekthez a USIAD Rajko Bozic szerb koncertszervezőt bérelte fel, aki a washingtoni Creative Associated International és egy Panamában bejegyzett cég képviseletében, egy liechtensteini bankon keresztül pénzelt olyan előadóművészeket, akik az USA szerint hozzájárulhattak volna a kubai rendszer bukásához. A projekt többek között a rendszerellenes szövegeiről híres Aldo Rodríguez Baqueró, a Los Aldeanos együttes frontemberét is támogatta, bár az AP cikkéből az is kiderült, hogy az énekes nem tudott a USAID programjáról és annak céljairól.
“Kubában nem tudunk koncerteket szervezni, Bozic-ék viszont megszervezték a showt, és nem csak nekünk, hanem számos más rappernek is, azonban ezeken a fesztiválokon egy pezót sem kerestünk” – mondta Baqueró az AP cikkére reagálva.
“Azokat a számokat, amelyeket most keményen rendszerellenesnek titulálnak, mi már évek óta énekeltük az utcán és házibulikon, fesztiválokat és koncerteket saját erőből nem tudtunk összehozni. Úgy tűnik, hogy ez lehetett a Matraka (Bozic cége) szerepe az USAID programjában, ők pénzelték például a Rotilla feszivált, amely az első komoly elektronikus zenei koncert volt a szigeten” – tette hozzá Baquero.
A Los Aldeanos, a kortárs kubai hip-hop egyik legelismertebb bandája, egyébként azóta tiltólistára került a szigetországban, tagjai pedig Baqueróval együtt emigráltak.
A USAID, a hip-hop hadművelethez köthető munkatársainak tevékenységét már a kezdetektől fogva gyanakvással fogadták a kubai hatóságok, és legalább hat esetben le is tartóztatták az aktivistákat. Az észak-amerikai fejlesztési hivatal, TalentoCubano.net néven egy közösségi oldalt is létrehozott, hogy koordinálja és társadalmi mozgalomba szervezze a “erős politikai tudattal” rendelkező fiatalokat.
Annak ellenére, hogy a USAID szóvivője, Matt Harrick úgy nyilatkozott, hogy a projektet törvényes forrásokból finanszírozták, illetve annak költségvetését az USA kongresszusa is jóváhagyta, a fejlesztési hivatal pénzügyeit felügyelő szenátor, Patrick Leahy elmondta, hogy a szervezet nem tájékoztatta a törvényhozást a programról. Leahy szerint a USAID kezdeményezése inkompetens, különösen veszélyes és “tragikusan ostoba” volt.
A kortárs kubai hip-hop egyébként a USAID nélkül is virágzik, története pedig egészen az 1980-as évekre nyúlik vissza. A szigetországban a kormány 2002-ben hívta életre a Kubai Rap Ügynökséget (Agencia Cubana de Rap- CRA), és saját lemezkiadót és szaklapot is alapított. Sajnos azonban CRA a hazánkban is ismert “három T” (Tilt, Tűr, Támogat) eljárást alkalmazza, amely nagyban korlátozza az előadók kreativitását és művészi szabadságát. Mindezek ellenére külföldön és Kubában is számos színvonalas alkotás született, sőt egy sor kifejezetten a műfajra szakosodott kubai hip-hop film is készült.