Nem csak az Iszlám Állam pusztít – palesztin terroristák romboltak le egy több ezer éves szent helyet
Palesztin szélsőségesek péntekre virradóra felgyújtották József sírját a ciszjordániai Nábluszban. A zsidók és keresztények számára egyaránt fontos szent hely ismételt feldúlásáról az izraeli közszolgálati rádió számolt be reggel.
A híradás szerint az éjjel több száz maszkos palesztin hatolt be a szent helyre, az ott lévő épületet felgyújtották, majd a helyszínen kitűztek egy palesztin zászlót. A lángokat a Palesztin Hatóság tűzoltói eloltották.
Palesztin szélsőségesek az elmúlt években többször is megrongálták ezt a szent helyet.
Az izraeli hadsereg bejelentette, hogy mindent megtesznek a gyújtogatók elfogásáért és eredeti állapotában helyreállítják a sírt.
Péntekre a “harag napját” hirdette meg közösen több palesztin szervezet: a Ciszjordániában kormányzó Fatah, a Gázai övezetet irányító Hamász és a szélsőségesen iszlamista Iszlám Dzsihád.
A megszállt Ciszjordánia izraeli katonai adminisztrációjának vezetői megbeszélést folytattak palesztin tisztviselőkkel, akik elítélték a történteket, és megígérték, hogy helyreállítják József sírját.
Az izraeli katonaság képviselői közölték, hogy nem a hadsereg, hanem a Palesztin Hatóság rendőri egységei oszlatták szét a lázongókat a szent helyen, ahol a zsidó-keresztény hagyomány szerint a Bibliában szereplő József pátriárka, Jákob fia nyugszik.
Az izraeli jobboldali politikusok a sírhely ismételt felgyújtása miatt a szent hely visszafoglalására szólítottak fel.
Szeptember közepén Izraelben erőszakhullám kezdődött napi rendszerességgel ismétlődő palesztin tüntetésekkel, valamint sorozatos késeléses merényletekkel. Az erőszakhullámot többen “a harmadik intifádaként” (palesztin felkelésként) emlegetik.
A támadások kiváltó oka az a palesztin médiában lábra kapott híresztelés, hogy az izraeli kormány megpróbálja megváltoztatni a status quót Jeruzsálem óvárosában, a Mecsetek terén, bár ezt az izraeli vezetők többször cáfolták. Az arabok által Haram as-Sarífnak hívott Mecsetek tere az iszlám harmadik legszentebb helye, és egyben a zsidók legszentebb helye, amelyet ők Templomhegynek neveznek.