Másfélmilliós büntetés egy randiért
Az úgynevezett idolok, vagyis szórakoztató sztár énekesek világa egy egészen furcsa, sokszor ellentmondásos, speciális része a japán zeneiparnak.
A sikeres idolok (bálványok) gyönyörűek, vonzóak, erkölcsileg tiszták, ártatlanok, jó kisugárzásuk van. Ironikus dolog, hogy miközben dalaik gyakran az őszinte igaz romantikus szerelemről, és odaadásról szólnak, egy aktív idol nem létesíthet romantikus kapcsolatot. Erre szerződés is kötelezi. Erről ITT írtunk korábban.
Hébe-hóba híre megy, hogy egy-egy lány idolnak titokban barátja van, vagy valamilyen közelebbi kapcsolatba került egy férfival. Amikor a botrány kitör, általában valamilyen hivatalos, ünnepélyes bocsánatkérés következik. A rajongók ugyanis rettenetesen féltékenyek, egy tiltott randi miatt az idol karrierje véget érhet, kirakják a csapatból, a rajongók pedig megutálják. Persze mivel a szabály nem csak erkölcsi, hanem a szerződés is kimondja, hogy tilos, néha a cég pert indít az idol ellen. Szerződésszegés miatt pedig busás kártérítést követelhetnek.
Szeptember 18-án a Tokiói Kerületi Bíróság ítéletet hozott egy ilyen ügyben, egy két évvel ezelőtt bekövetkezett incidens miatt. A 17 éves egykori idol 2013-ban kötött szerződést egy zeneipari céggel, és tagja lett egy hat fős csapatnak. A lány nevét nem hozták nyilvánosságra. A csapat azóta állítólag feloszlott.
A szerződés szerint a lány beleegyezett abba az igen régi, máig sok helyen nem módosított pontba, hogy nem randizik férfival, míg szerződése él. Egyszer azonban rajtakapták amint egy férfi rajongójával egy szállodába megy, miután a férfi elhívta. Nem sokkal később a cég kártérítési pert indított.
A bíró döntése alapján a „romlott” lányt 650 ezer jen (kb. 1,5 millió forint) kifizetésére kötelezte. Az összeg azonban csak kis részben fedezi azokat a költségeket, amit a lányra költöttek.
Japánban bizony zeneipar jelentős bevételét képezi, hogy a rajongók mennyire szeretik az idolokat. Bár valószínűleg sosem jön létre kapcsolat, minden rajongó reménykedik, hogy egyszer ő lehet kedvence párja. Rajongásuk tárgyáért pedig rengeteget költenek. A rajongók ragaszkodása tehát igen fontos marketing szempont, egészen addig, míg választottjuk „meg nem csalja őket”.