Január 15-én a Hősök teréről indul az 5 éves Budapest-Bamako
A főváros új vezetése áldását adta rá, hogy a Hősök terén tegye meg az első kanyart a Budapest-Bamako több, mint 400 indulója. A mára a világ legnagyobb amatőr rallyjaként emlegetett szaharai flúgos futam január 15-én jelmezes rajttal indul útjára Budapestről. “Örülünk, hogy az új városvezetés támogatja versenyt, és felismeri az ebben rejlő turisztikai és promóciós lehetőségeket” – mondta a futam alapítója Villám Géza.
Az idén 150 járművel, 35 ország 400 indulója várja majd a rajtot. A Budapest-Bamako mottója, “Bárki. Bármivel. Bárhogy” az idén sokkal több őrültet vonzott, mint az elmúlt években. Lesz az indulók közt 30 éves Zastava, szín rozsdás Kis Polski, fűvel bevetett Trabant, két hullaszállító, egy légpárnás kételtű jármű, amely a szakaszok egy részét a tengeren teszi majd meg, több mentőautó és norvég kisváros nyugdíjas tűzoltója.
A mentők és a tűzoltók mali falvakban fognak további szolgálatot teljesíteni. “Aki vicces autóval vagy ajándékba adandó közszolgálati járművel indul, az az idei évtől nevezési díj nélkül vehet részt a Bamakon” – tette hozzá a a legnagyobb jótékonysági futam alapítója, aki saját maga is egy mentőautó fedélzetén teszi meg a táv egy részét. A Charity March nevű magyar jótékonysági szervezett által adományozott mentő Timbuktutól 60 kilométerre végzi majd a futamot.
Az idén áprlisban a valóság showman, Gáspár Győző is leadta a nevezését, de részvétele egyre valószínütlenebb. Győzike az adminisztratív ávételeken nem jelent meg és a mali és mauritániai vízumát sem kérte meg. Az indulók közt lesz viszont Badár Sándor humorista, aki verseny kategóriában száll harcba a dobogó legfelső fokáért. Társa a trabantos borulóművész, rali- és gyorsasági bajnok Kőváry Barna lesz, aki már alig várja, hogy végre az afrikai pályákba is belekóstolhasson.
Szintén ott lesz a rajtnál a világ legkisebb embereként is imert, “Pityu, A Törpe”, aki mindössze 65 centiméter magas és az egyfolytában vezetés Guiness rekordját is tartja 38 óra non-stop vezetéssel.
A versenypálya kijelölése nemrégiben ért véget. A 15 napos verseny útvonalának megírása és feltérképezése 24 napot vett igénybe. Az előfutó csapat vezetője, Tempfli László, a tavalyi Budapest-Bamako győtese volt. “Olyan verseny szakaszokat próbáltunk alkotni, amelyek nemcsak látványosak, de gyorsan és minimális hardver pusztítással teljesíthetők” – mondta a Tempfli László. A tavalyi Budapest-Bamako köves, sziklás marokkói etapjai elég komoly anyagi kárt okoztak a járművekben. A Budapest-Bamakon nem a gyorsaság, hanem sokkal inkább a navigációs készség és a vezetéstechnika számít. A pályaírást nagyban nehezítette az idén a szenegáli szakasz. A Szenegálból Maliba vezető földutakat annyira benőtte a dzsungel a betonút átadása óta, hogy a szervezők 14. Nikolo Koba – Keneiba szakaszt az aszfaltra terelték. “Feleslegesnek tartottuk beterelni a mezőnyt a dzsungelbe bozótot vágni” – tette hozzá Tempfli László, aki stábjával két napig nyeste a növényzetet majd az éjszakát egy mocsár fogságában töltötte.
Verseny kategóriában az idén ismét rajthoz áll a háromszoros bajnos szlovák Ulrich házaspár, valamint a Magyar Kalandrally Bajnokság nyertese Bozsóki Bence és csapata, az Aquincum Racing Malátabár is. A 2009-es és 2010-es futam győztes pilótái az idén pályabíróként vesznek részt a szervezésben.
A tavalyi feszült mauritániai biztonsági helyzet miatt az idén mindössze két és fél napot tölt majd a mezőny a szaharai országban. “Továbbra is napi szinten figyeljük a mauritán híreket és örömmel nyugtázzuk, hogy az idén nem volt emberrablás, és a helyi karhatalmi erők nemzetközi segítséggel egyre sikeresebben küzdenek az Al-Kaida észak afrikai szárnya ellen” – mondta a futam alapítója. A mauritániai hadsereg, akárcsak az elmúlt években, ismét maximális támogatásáról biztosította a mezőnyt. Az indulókra taktikai harci járművek és katonai repülők is vigyáznak majd az idén. “A futam és hazánk vendégeinek biztonsága mindennél fontosabb számunkra” – mondta Idoumou Abderhamane, a Mauritániai Turisztikai Szövetség elnöke. A futam egyébként az éves mauritániai turista forgalom 5-8%-át teszi ki.
Szenegálban a verseny elhalad a Rózsaszín-tó partján, amely a múltban minden évben a Dakar Rally befutó szakasza volt. Innen a Nikolo Koba Nemzeti Park szemtelen majom hordáival és bozótjával szembesülnek majd a csapatok. “Öt évnyi afrikai autózás után ez lesz az első olyan igazi etap, ahol klasszikus afrikai vadállatokat láthatnak majd az indulók” – mondta Tempfli László.
A Budapest-Bamako jótékonysági munkálatai is megkezdődtek. Az Afrikai Magyar Egyesület és a Kádár Trans közös kamiont indít, amelyre a résztvevők és adományozók már elkezdték ajandékaikat eljuttatni. Körülbelül 400-500 ezer Euronyi ruhára, gyógyszerre, okatási eszközökre, kisgépekre és szerszámokra számítanak. “A leghasznosabb adományok azok, amelyekkel dolgozni, értéket teremteni tud a helyi lakosság. Egy régi mechanikus varrógép például egy egész családnak biztosíthat stabil megélhetést Afrikában” – mondta Balogh Sándor, az egyesület elnöke. Az adomány kamionon kívül egy mali számítástechnikai iskola teljes felszerelését hozzák a futam résztvevői. A tavaly a Douentza és Timbuktu között a Bamakosok által épített és átadott iskolát újabb két tanteremmel bővítik. Január 30-án “Pityu, a Törpe” avatja fel azt a kutat, amelyet a futam szervezői ásattak ki Diemában, Maliban.
A Budapest-Bamako január 15-én reggel 8-kor rajtol a Műcsarnok mellől és január 31-én fut be nyugat afrikai Mali fővárosába, Bamakóba.
forrás: www.motorsokk.hu