Csatornaverseny: ki szedheti be az átkelésért a nagy pénzeket
Sok akadály és fennakadás után már 91 százalékban kész a Panama csatorna kiszélesítésére kezdett beruházás: feltöltötték az új zsilipkamrákat és a zsilipeket is sikeresen próbaüzembe helyezték. Versenyfutás a piacokért, mert közben épül a Nicaragua-csatorna is.
Ezzel a Panama-csatorna Bizottság jelentése szerint a munkálatok jelentős része a végéhez ért, és már csak a befejező munkálatok vannak hátra.
A tesztüzemet június elején indították el és a következő négy napban további terheléspróbákat végeztek, az Atlanti-óceán felől megnyitjották a zsilipeket. és 5 millió köbméter vizet eresztettek a csatornába. Mivel ez is sikeresen alakult, mindkét oldalon kitárták a zsilipeket, és mostantól legalább négy hónapon át tesztelik a viziutat.
Az első hajó, amely anno áthaladt az új viziúton
A csatorna szélesítésére azért volt szükség, mert jelenenleg csak az 5000 TEU-s, vagyis ennyi 20 láb hosszú konténereket szállító hajókat tudja átengedni. A kiszélesített csatorna már a 13 ezer TEU-s hajókat is tudja majd fogadni.
Az sem elhanyagolható érv volt a bővítés és szélesítés mellett, hogy közben épül a konkurens Nicaragua-csatorna, amely alternativát kíván nyujtani a közép-amerikai földnyelv legendás viziútjának. A hingkongi HKND csoport beruházásában 2014. decemberében megindult építkezés 2020-ra fejeződik be: az új csatorna 278 kilométer lesz, több, mint háromszor olyan hosszú, mint a panamai. A Csendes-óceánt a Karib-tengerrel összekötő víziút megépítésének költsége a becslések szerint 50 milliárd dollárra (12.900 milliárd forint) tehető. A csatornát az építtető hongkongi vállalat fogja üzemeltetni a tervek szerint akár 100 évig. Az építkezés 50 ezer embernek ad munkát öt éven át.