Harmadik típusú taxisblokádok: győzött az Uber Mexikóban
A franciaországi fejfájások és a kaliforniai közigazgatási jog útvesztői után úgy tűnik, hogy az Uber mobilappon elérhető crowdsourcing taxitársaság tulajdonosai Mexikóváros 20 milliós megapoliszának meghódításával vigasztalhatják magukat.
Bár a döntés még nem jogerős, a cég a taxis szakszervezetek heves tüntetései ellenére is megnyerte a Szövetségi Versenyhivatal támogatását, sőt még a város emberijogi bizottsága is az Uber mellé állt, elítélve az olykor erőszakos taxis grémiumot. Míg számos országban az Ubert ellehetetlenítette a szigorú törvényi korlátozás, addig Mexikóban a városvezetés most támogatásáról biztosította a céget.
“Minél szélesebb a választék, annál jobb a fogyasztó helyzete”
– összegezte a mexikóvárosi versenybizottság elnöke a The Associated Press-nek, majd hozzátette, hogy az Uber jó és megfizethető szolgáltatást nyújt a piacon.
Az egyszerű mobilalkalmazásra épülő rendszerben a telefonján taxit kérő utas számára kiközvetítik a legközelebbi regisztrált sofőrt, akinek útját a randevú pontjára a felhasználó akár GPS-en is követheti. Az Uber sikerének titka azonban abban rejlik, hogy sofőrjei egyszerű online regisztráció után, érvényes jogosítvánnyal, erkölcsi bizonyítvánnyal és egy viszonylag jó állapotú autóval akár azonnal munkába állhatnak.
Nem véletlenül rettegnek az Ubertől a megélhetésüket féltő taxisok, ugyanis a vállalat a hagyományos cégeknél jóval olcsóbban működhet, mivel a szolgáltatás árát nem terhelik a bejelentett fuvarozókra kivetett adók és illetékek. Mexikóban a szakszervezetek különösen heves demonstrációkkal tiltakoztak a civil sofőrök ellen, egy esetben baseballütővel támadtak egy Uber-taxira, valamint azzal fenyegetnek, hogy bojkottálják a működésüket szabályozó előírásokat, ha azokat nem tartatja be az Uberrel a városvezetés.
Az, hogy Mexikóvárosban a hivatalos szervek támogatására lelt az Uber, a hagyományos taxikra sem vet éppen jó fényt. A metropoliszban egykor kifejezetten kockázatos volt taxiba ülni, és rémtörténetek keringenek a zöld-fehérre pingált Volkswagen bogarakban utasokra után portyázó taxisnak álcázott rablókról. Filmbeillő történetek terjednek az izzadt taxisofőrökről, akik unottan hajigálják az üres sörös dobozokat az anyósülésre vagy éppen nem hajlandóak lehalkítani a bömbölő rádiót.
A nem éppen versenyképes hagyományos taxik mellett Mexikóvárosban az Uber és kisebb konkurensei, az Easy Taxi és a Yaxi kifejezetten jó fogadtatásra találtak. A tiszta autókban fuvarozó sofőrök adatait az utas már előre megtekintheti az alkalmazásban, a szolgáltatás pontos és kényelmes, és bár a tarifák a szakadtabb utcai taxik árainál egy kicsit magasabbak, a radiotaxiknál már jóval olcsóbban lehet az Uberrel utazni.
Taxisblokád ide vagy oda, a piaci rést ügyesen megtaláló Uber egyre népszerűbb Mexikóvárosban, és minden bizonnyal hivatalos döntés is születik arról, hogy a Distrito Federalban is törvényesen működhessen a crowdsourcing taxiszolgáltatás.