Eltűnnek a dél-koreai kaják Keszongból
A Keszong iparvidék Észak-Korea különleges területe, amelyet 2002-ben hoztak létre Keszong város egy darabjából, ipari termelés céljára. Az iparvidék legfontosabb része a Keszong Ipari Park, amelyet Észak-Korea Dél-Koreával közösen működtet, és ahonnan most kiszorulnak a dél-koreai étkek.
2013 elején a dél-koreai vállalatok körülbelül 800 dél-koreai és 53000 észak-koreai dolgozót alkalmaztak az ipari parkban. A két ország közötti feszültség idején a dél-koreai fél hozzáférését korlátozták, majd 2013 áprilisában az észak-koreai kormány minden dél-koreai állampolgárt kizárt a területről, utána pedig minden észak-koreai dolgozót is kivont, így a munka leállt. 2013. augusztus 15-én a felek megegyeztek, hogy újranyitják az ipari parkot.
Az ipari parkban a dél-koreai ételek korábban nagyon kedveltek voltak az észak-koreai dolgozók körében is, ám a legfrissebb híradások szerint ezek eltűnőben vannak, és utat törnek maguknak az észak-koreai termékek. Az észak-koreaiak már nem hajlandók délről érkező nasit enni.
A Korea Times jelentése szerint a dél-koreai Choco Pie-t, a csokoládéval bevont mályvacukorral töltött kekszet korábban mindkét ország dolgozóinak bónuszként adták. Most ezt az édességet Észak-Koreában készült párolt édes rizsgombóc váltja fel.
„Tavaly óta az észak-koreai dolgozók azt követelik, hogy 100%-ban észak-koreai gyártású élelmiszert forgalmazzunk a ipari területen”- mondta a dél-koreai vezetőség egy tagja az újságíróknak.
„Március óta sok helyi vállalkozó kezdett el észak-koreai termékeket felvásárolni az üzletébe.”
Érdekesség, hogy bár a termékek Észak-Korából származnak nevükben is igen hasonlítanak más, jól ismert dél-koreai, vagy japán márkákra. Például az észak-koreai csirkés instant tésztalevest (ramen) Ajinoriki-nak nevezik, ami kísértetiesen hasonlít a japán Ajinomoto cég termékére.
Dél-Korea egyébként azért adott bónuszként dél-koreai termékeket a munkásoknak, hogy kicsit megbecsülve érezzék magukat a kemény munka közben. Azonban az instant leves, a Choco Pie óriási népszerűsége és egyáltalán jelenlétük az észak-koreai piacon oda vezetett, hogy Phenjan erőszakkal kívánja elnyomni a déli termékeket. Ez csak hab a tortán, miközben a két ország között bérvita is folyik a területen. Phenjan követelte az 5 százalékos béremelést, amit Szöul visszautasított.