Fizetős Facebookot akarok!
Mark Zuckerberg, fizetni akarok a Facebookért! – ezzel a címmel írt cikket egy média-szociológus a New York Timesban. Az indoklás: ha fizető ügyfél vagyok, akkor nem használhatja fel a Facebook a személyes adataimat tetszése szerint.
Ha valami ingyenes, akkor te magad vagy a termék! Ezt az ősi közgazdasági igazságot vizsgálja Zeynep Tufekci asszony a New York Times-ban. A Facebook egyre inkább személyre célzott reklámokat ad el, hiszen 1,5 milliárd ember személyes adatait ismeri meg – ingyen. Ezzel együtt a Facebook mindegyikükön havonta átlagosan csak 20 centet nyer. Annak ellenére, hogy átlagosan mindenki mintegy 20 órát tölt a Facebookon minden hónapban.
Ha például havonta egy dollár lenne az előfizetési díj, akkor ez hatalmas bevételt hozna a Facebooknak, éppen azért, mert 1,5 milliárd fizetős ügyfelet jelentene. Több mint négymilliárd dollár lenne így a Facebook bevétele. Lehet persze, hogy néhányan lemorzsolódnának, de a többség megmaradna, hiszen rászokott a Facebookra. A fizetős ügyfelek viszont egészen más védelmet élvezhetnek a személyes adataik területén. Sokkal nagyobb biztonságban lennének, hiszen a Facebooknak garantálnia kellene a személyes adatok védelmét!
Van már példa arra, hogy ingyenes szolgáltatás fizetőssé vált: ez a Netfix az USA-ban. A filmeket és televíziós produkciókat árusító cég jóval nagyobb biztonságot nyújt az ügyfeleknek, mint az ingyenes szolgáltatás idején. Vajon Mark Zuckerberg, a Facebook alapító főnöke követni fogja-e ezt az utat? Egyelőre ez aligha valószínű, hiszen a Facebook kedvenc jelmondata ez: ingyenesek vagyunk, és azok is maradunk!