Így kerülte ki Irán 9 Airbus-szal a sziklakemény embargót
A Mahan Air teheráni társaság új járatokat indít nemrég beszerzett gépeivel. De van egy kis bökkenő. A jelenleg érvényben lévő gazdasági szankciók szerint Irán nem vásárolhat repülőgépet. Sem újat, sem használtat.
Május elején mégis azt jelentette a Fars hírügynökség, hogy a magántulajdonban lévő teheráni Mahan Air 9 darab használt Airbus-t vett. Nyolc A-340-est és egy A-321-est. Az amerikai pénzügyi hatóságok vizsgálódni kezdtek, majd ezt egy iraki és egy Egyesült Arab Emírségekbeli cégre összpontosították. E két vállalkozáson keresztül zajlottak a gépvásárláshoz szükséges pénzügyi tranzakciók. Azt még mindig nem tudni, hogy ki vagy kik a gépek eladói. Mindenesetre, vizsgálat ide vagy oda, a Fars hírügynökség most közölte, hogy pár nap múlva elindul a Mahan Air Teherán-Dubaj-Isztambul járata. Ezen a vonalon A-340-esek járnak majd. De a hírügynökség azt is írta, hogy hamarosan hosszabb távú járatokat is indít a Mahan. Ez a cég név szerint szerepel az amerikai hatóságok „feketelistáján”. Ezért, washingtoni közlés szerint, a Mahan gépei elvben lefoglalhatók. Persze az irániak nyilván felmérik, melyek azok a repterek, ahol erre viszonylag kevés az esély…. Az iráni atomprogram miatt hozott szankciók eredetileg a repülőgép alkatrész kereskedelmét is tiltották. De 2013-ban az alkatrészek lekerültek a listáról. Iránban egyre nagyobb nehézségekbe ütközött a meglévő és persze elöregedett géppark üzemben tartása. Gyakorivá váltak a balesetek, a legsúlyosabb tavaly augusztusban következett be. Lezuhant egy helyi járat, egy régi ukrán géptípus Iránban gyártott változata, 39-en haltak meg. Fotó:AFP