Kényszerszabadságolás az autóiparban
20 százalékkal csökkent az eladott kocsik száma az első negyedévben, Brazíliában.
Sao Bernardo do Campo Sao Paulo egyik külvárosa, a brazil autóipar központja. Az AFP tudósításából nagyon szomorú kép rajzolódik ki az egykor virágzó autógyárakról. A Ford, a GM, a Mercedes és a Volkswagen üzemeiből tömegesen küldik kényszerszabadságra a dolgozókat, jelenleg 10 ezren vannak otthon. Idén az első négy hónapban 20 százalékkal kevesebb autót adtak el Brazíliában, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A 8000 autószalonból 250 bezárt, a kereskedelmi szektorban 12 ezer munkahely szűnt meg. A kényszerszabadságon lévők nagyon nyugtalanok, de bíznak a visszatérésben. Igaz a Mercedes például épp most bocsátott el 500 embert és leépítések már tavaly óta másutt is voltak. A brazil autóipar 2013-ban volt a csúcson, akkor naponta 10 ezer új autót helyeztek forgalomba. De aztán megszűnt a szektornak biztosított adókedvezmény, visszaesett a gazdaság, csökkent a vásárlókedv.
A brazil autóipar alapvetően a belső piacra termel, tehát a szűkülő kereslet mellett egyre kevesebb autót gyártanak. Így Brazília visszacsúszott a nyolcadik helyre a világranglistán. És épp egy másik latin-amerikai ország, Mexikó előzte meg, ahol szárnyal az autógyártás, mivel az ott készült kocsik nagy részét az USA-ban adják el, mivel a két ország között vámmentes a forgalom. Brazília viszont nehéz időszakot él át, idén az IMF szerint még egy százalékos visszaeséssel kell számolni. Javában zajlik a költségvetés rendbetétele, ami óhatatlanul megszorításokkal jár. Az autógyártás akkor indul be, ha javul a gazdaság általános helyzete, könnyebb hitelhez jutni és nő a fogyasztói bizalom. Jelenleg e három tényező egyike sincs meg Brazíliában, ezért az autóipari fellendülés csak hosszabb távon képzelhető el. De lehet, hogy csak a jelenleginél kisebb kapacitással. És ez nem jó hír a kényszerszabadságon lévő munkásoknak. Fotó:AFP