Kínos a kormánynak, hogy éppen a húzóágazatnak mondott autóiparban sztrájkolnak
Sztrájk a legnagyobb török autógyárban. A Renault bursai üzemében állt le a termelés.
Az Oyak Renault, a nagy francia autógyártó törökországi leányvállalata 5000 embert foglalkoztat bursai üzemében. A Clio és Fluence modelleket összeszerelő üzem évi kapacitása 360 ezer autó, ez a legnagyobb törökországi autógyár. A múlt hét közepén az egyik éjszakai műszak nem vette fel a munkát és sztrájkot hirdetett. Gyorsan csatlakozott hozzájuk a gyár alkalmazottainak több, mint fele, így a termelés leállt. A dolgozók hatvan százalékos béremelést és munkakörülményeik javítását követelik. A munkabeszüntetéshez valószínűleg inspirációt adott, hogy a Bosch ugyancsak bursai elektronikai üzemében sikeres sztrájk volt, a munkások ott megkapták a béremelést. Egy nappal később egy másik bursai autógyárra, a Fiat leányvállalatára is átterjedt a sztrájk. A Tofas is nagy gyár, ott 4500-an dolgoznak. Pár nap elteltével a bursai Oyak Renault vezetése bejelentette: ha a sztrájkolók felveszik a munkát, semmilyen fegyelmi szankcióra nem kell számítaniuk és kapnak egy egyszeri prémiumot is, 370 dollárnak megfelelő összeget. A vezetés közölte, hogy hamarosan elkészül egy átfogó elemzés az Oyak Renault üzleti eredményeiről és anyagi lehetőségeiről, a jelentés következtetéseitől függ majd, hogy lesz-e béremelés. A sztrájknak különös jelentőséget ad, hogy június 7-én parlamenti választások lesznek Törökországban, ahol az autóipar a gazdaság egyik húzóágazata. Eddig a kormány gyakran hivatkozott a törökországi autógyártás eredményeire, és az üzemekre jellemző „példaértékű” munkakörülményekre. Fotó:AFP