Ázsiai iskolák a világ élén
Felállították a valaha volt legnagyobb iskolai rangsort, és ez több szempont alapján is értékeli az országok intézményeit. A legjobb iskolák Ázsiában vannak, az afrikai országok pedig a lista aljára kerültek.
Szingapúr az abszolút győztese a világ iskoláit sorba állító ranglistának, a második Hongkong. A legutolsó helyen Ghána szerepel. Nagy-Britannia a 20. helyre került, az Egyesült Államok a 28. A rangsort a PISA (a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja) felmérés-sorozata alapján állították fel. Ezúttal 76 országban vettek részt a 15 éves diákok a mérésben.
A programot még a kilencvenes években létrehívó OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) szerint az összehasonlítás jól mutatja a gazdasági növekedés és az oktatás kapcsolatát.
„Ez az első alkalom, hogy valóban globális skálán láthatjuk az oktatás minőségét”- mondja az OECD oktatásügyi igazgatója, Andreas Schleicher. „Az ötlet lényege az volt, hogy a legtöbb ország lássa, hogy áll más országokhoz képest, felfedezze a saját erősségeit, illetve gyengeségeit, és hogy milyen hosszú távú gazdasági haszna van a jobb minőségű oktatásnak.”
A rangsor a matematika és természettudományok alapján (15 évesek körében):
1. Szingapúr
2. Hongkong
3. Dél-Korea
4. Japán
5. Tajvan
6. Finnország
7. Észtország
8. Svájc
9. Hollandia
10. Kanada
11. Lengyelország
12. Vietnam
„Szingapúr első helye (ott nagyon magas volt az írástudatlanság az 1960-as években) jól mutatja, hogy milyen szintű fejlődést lehet elérni az oktatással” – mondta Schleicher. Az elemzés, mely leginkább a matematika és a természettudományok terén elért eredményeket vette alapul, gyakorlatilag az oktatás színvonalát bemutató világtérképet jelent.
De van egy másik lista is, arról, hogy mennyivel gazdagodhatnának az egyes országokban, ha ott a gyerekek mindegyike szert tenne az alapfokú végzettségre. Nagy-Britanniában például a tanulmány szerint nagyjából minden ötödik fiatal úgy hagyja el az iskolát, hogy nem éri el az alap oktatási szintet. Az OECD-nél azt állítják, hogy ennek az aránynak a csökkentése, a készségek javítása dollármilliárdokat hozna az ország gazdaságának. Persze rengeteg olyan iskola létezik a világon, ahol szintén nagyon alacsonyak az elvárások.
A gazdasági növekedés potenciálja
A lehetséges GDP növekedés, ha minden 15 éves eljut az alapfokú végzettségig (%)
1. Ghána, 3881
2. Dél-Afrika, 2624
3. Honduras, 2016
4. Marokkó, 1591
5. Omán, 1427
6. Botswana, 1303
7. Macedónia, 1137
8. Peru, 1076
9. Katar, 1029
10. Szaúd-Arábia, 975
11. Albánia, 929
12. Kolumbia, 910
A számok azt mutatják, hogy mekkora a GDP becsült növekedése, ha minden gyerek beiratkozik az iskolába az adott országban, és be is fejezi az alapoktatást. Ez a lehetséges növekedési szám 190% Magyarországon. Az új PISA rangsorban egyébként Magyarország a 76 országból a 32. helyen áll, megelőzve például Szlovákiát, Ukrajnát vagy Oroszországot.
(Fotó:GettyImages)