A konfliktus megértéséhez rövid földrajzóra kell. Gambiát, az ország nevét adó folyó nagyjából a középen szeli ketté. Maga Gambia pedig teljes egészében Szenegálba van beékelve. Ha tehát egy szenegáli autós el akar jutni országa déli részéről az északira, vagy fordítva, keresztül kell haladnia Gambia területén és át kell kelnie a Gambia folyón. Amelyen nincs közúti híd, tehát a járművek csak komppal juthatnak át. És ezért fizetni kell. Innentől jön a gazdaság és a politika. A gambiai hatóságok januártól kizárólag CFA frankban fogadják el a komphasználati díjat. Korábban a szenegáli sofőrök a gambiai pénzzel, a dalasival fizettek. A dalasi folyamatosan romlik, a szenegáli sofőrök tehát így jól jártak. Ha viszont CFA frankkal kell fizetni, veszteség éri őket. Ezért a szenegáli szállítási szakszervezet most lezárta az összes határátlépőt Szenegál és Gambia között. A kamionoknak, teherautóknak és a buszoknak se ki, se be. Csak a személyautókat engedik át. Ezzel a lépéssel gyakorlatilag elzárták Gambiát a külvilágtól. A két ország politikai vezetői már tárgyalnak, és azt ígérik, hogy hamarosan megoldást találnak a fizetési problémára. De egyelőre Gambia „zárva van”.