Ha valamiről sokat beszélnek Kínában, abból lehet is valami

Már a hivatalos kínai hírügynökség is utalt rá, hogy csökkenteni kellene az állami óriáscégek számát. Az egyik lehetséges megoldás az összevonás.

 

Már hetekkel ezelőtt felröppent a hír: a kínai állami óriáscégeket felügyelő testület, a SASAC több vállalatot összevonna, elkerülendő az öngyilkos külföldi versengést. Jelenleg 112 állami konglomerátum van Kínában, állítólag negyvenre csökkentenék ezek számát. A vasúti szektorban már megtörtént az egyesítés: összevonták a két vasúti pálya építő és szerelvénygyártó óriást, a CNR-t és a CSR-t. Korábban e két cég egymással versengett külföldi pályázatokon, és sokszor emiatt nyert az Alstom vagy a Bombardier. De az egyesülés óta sokkal sikeresebben szerepelnek. Ez a példa lebeg a SASAC főnökeinek szeme előtt. Persze mindenki a Sinopec-re és a Petrochina-ra gondol, hiszen ha a két állami olajóriást egyesítenék, a világ legnagyobb olajkonglomerátuma jönne létre. A két cég vezetői egymás után cáfolják, hogy napirenden lenne az egyesítés. De közben a hivatalos forrásokban továbbra is jelennek meg állásfoglalások a fölösleges konkurenciáról. Van, aki a készülőben lévő összevonás jelének tart néhány korrupciós vizsgálatot is. Pár napja kezdődött például alapos vizsgálat a Sinopec több vezetője ellen is. Állítólag azért, hogy rendet teremtsenek még az egyesülés előtt. Más források szerint viszont az egyesülésnek nagyon negatív belsőpiaci hatásai lennének. „A hazai pályán behozhatatlan előnybe kerülnének az új óriások, pedig Kínának a fejlesztéseket ösztönző belső versenyre lenne szüksége, és nem néhány óriásmonopólium abszolút fölényére” – nyilatkozta például egy hongkongi szakértő a Les Echos francia gazdasági lapnak. Fotó: AFP

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez