Kína újabb Nagy Menetelése, ezúttal a dohányzás az ellenség
Száműznék a médiából a cigi reklámokat Kínában. A parlament állandó bizottsága elfogadta a törvény tervezetét a dohányipar intenzív lobbizása ellenére is.
Kínában a becslések szerint 400 millióan dohányoznak rendszeresen és kb. ugyanennyien vannak kitéve a passzív füstszívásból származó veszélyeknek. A dohányzás tehát komoly népegészségügyi probléma. A parlament már elfogadott bizonyos tiltó intézkedéseket: elvben már nem lehet füstölni zárt térben és korlátozták a külterületi cigizést is. Más kérdés, hogy mennyire tarják be a korlátozásokat, erről nincs felmérés. Most egy újabb nagy hadjárat van készülőben: a parlament állandó bizottsága már elfogadta azt a törvényt, amely betiltja a cigaretta reklámját a médiumokban, a közterületi plakátokon, a tömegközlekedési eszközökön. Kínában a dohánytermékek forgalmazása állami monopólium. Az állami dohánytröszt élén egészen ez év februárjáig Li Keqiang kormányfő öccse állt.
Hatalmas lobbi tevékenységet fejtett ki a törvény enyhítése érdekében, de az eddigi jelek szerint eredménytelenül. Pedig a kínai költségvetési bevételek 7-10 százaléka származik az állami dohánymonopóliumból, a 2013-as adatok szerint abban az évben 131,8 milliárd dollár folyt be az államkasszába. A törvényalkotók a dohány közvetett népszerűsítését is tiltani igyekeznek, mert el kell tűnni a ciginek más termékek reklámjából is. A törvényhozók döntöttek reklámetikai szabályokról is, elsősorban a félrevezető, a terméket túl tökéletesnek feltüntető hirdetéseket kívánják száműzni azzal, hogy jelentősen megemelik a hamis reklámok büntetési tételeit.