Szárnyakat kapott a Honda
Tokióban bemutatták a cég első repülőgépét, a hét személyes HondaJetet.
A Honda autói, motorkerékpárjai, motorcsónakjai legendásak. De a céget alapító Soichiro Honda egyik nagy álma a repülőgépgyártás volt. Az ez irányú fejlesztési és kutatási tevékenység 1986-ban már elkezdődött, de a cégalapító nem érhette meg álma valóra válását. Soichiro Honda 1991-ben meghalt. A fejlesztés folytatódott, igaz hosszú ideig nem ez volt a mérnökök fő prioritása. De a munkát elvégezték és pár napja a tokiói Haneda reptéren a sajtónak is bemutatták a HondaJetet. Hétszemélyes biznisz repülőgépről van szó. Már érkezett 100 rendelés, az első gépeket ez végén vehetik át a vásárlók. Egyelőre csak az Egyesült Államokban és Európában forgalmazzák a HondaJetet, mert Japánban még tilos magánszemélyeknek repülőt használni.
A szabályozás már átalakulóban van és a Honda biztos benne, hogy néhány éven belül a japán légtér is megnyílik a magángépek előtt. A bemutatón az mondták a konstruktőrök, hogy a HondaJet műszaki és biztonsági mutatói jobbak, mint a hasonló kategóriába tartozó amerikai Cessna illetve brazil Embraer modellekéi. Egy másik nagy japán cég, a Mitsubishi is hasonló projekten dolgozik. Ők egy 90 személyes közepes hatósugarú utasszállítót fejlesztettek ki, már a tesztrepülésnél tartanak. A Mitsubishinél van tradíciója a repülőgyártásnak, hiszen ott készültek a második világháborúban használt Zero vadászgépek. A háború után a békeszerződés megtiltotta a repülőgépgyártást Japánnak, de a tilalmat az ötvenes években feloldották. Azóta csak védelmi célokra használható, kisméretű katonai gépek készültek, és csak most lép be Japán a polgári repülőgépgyártás korszakába.
(Fotó:AFP)