Az afrikai kalózkodás visszaszorulóban, a délkelet-ázsiai éledőben
Mostanában Délkelet-Ázsiában támadnak leginkább a tengeri rablók.
A Nemzetközi Hajózási Iroda (BMI) most közzétett jelentése nyugtalanító: ismét fellendülőben a kalózkodás. Az idei év első negyedévének adatai szerint 10 százalékos növekedés tapasztalható a tavalyi hasonló időszakhoz képest. 2014-ben, egész évben 245 támadásról érkezett jelentés, idén az első három hónapban 54 történt. És ebből 38-nak a színhelye Indonézia partvidéke, vagy az indonéz vizekhez közeli tenger szakasz volt. Tehát a kalóz akciók hetven százaléka zajlott délkelet-ázsiai vizeken. Főleg kisebb méretű olajszállító hajókat támadnak meg a jól felfegyverzett tengeri rablók, a szállítmányt átszivattyúzzák a saját hajóikba, aztán a feketepiacon értékesítik. Nyugtalanító, hogy megugrott a túszul ejtett tengerészek száma: az idei első negyedévben 140 tengerész került a kalózok fogságába, tavaly az év ugyanezen időszakában csak 46. A BMI sürgős nemzetközi fellépést követel. Valami olyasmit, ami pár éve Szomália közelében történt. Akkor ott volt a kalózkodás „világközpontja”, rengeteg nagy kereskedelmi hajót foglaltak el, dollármilliókat kasszíroztak a váltságdíjakból. Aztán a NATO és az Európai Unió haditengerészeti egységeket küldött a térségbe és felfegyverezték az arra járó kereskedelmi hajókat is. Szomálián belül is sikerült viszonylag hatékony lépéseket tenni. Mindennek eredményekét a szomáliai partok mentén gyakorlatilag megszűntek a kalóztámadások. Afrika nyugati partjai mentén azonban nőtt a tengeri rablótámadások gyakorisága és Délkelet-Ázsia után most a Guineai-öböl és környéke a legveszélyesebb. (Fotó:AFP)