Így kell lenyomni az ázsiai textilipart!
A textilipar már most nadrágok és pólók özönét zúdítja az Egyesült Államokba Made in Haiti felirattal. Az egymilliárd dollár értékű export éppen úgy realitásnak ígérkezik, mint az, hogy a gyártás egy részét áttelepítik Afrikába.
Az ázsiai modellel gyűri le az ázsiai konkurenciát Haiti. Alacsony árréssel, nagy mennyiségben gyártja a hozzá csak pár száz kilométerre lévő vevőnek – azaz az Egyesült Államoknak – a „Made in Haiti” címkékkel ellátott nadrágokat, pólókat. A verseny állásáról beszámoló Financial Times egy Grupo M nevű társaságról ad képet, ahonnan például 7 millió nadrágot és 3 millió pólót szállítottak az USA-ba tavaly. A lap hivatkozik Jude Hervey Day, Haiti ipar és a kereskedelmi miniszterének érvelésére: manapság már döntő fontosságú eleme hazája gazdaságának a textil, ez a szektor a legnagyobb feldolgozóipari ágazat, innen származik az export 90 százaléka, a GDP mintegy 10 százaléka. Megjelentek már a szakmai befektetők is a kicsiny országban, a dél-koreaiak például éppen a termelési költségek alacsony voltát, az adókedvezményeket, a „szomszédos” Amerika itt már kedvező lehetőségeket – például vámmentességet – kínáló jogszabályait tartották vonzónak. Az elemzők szerint akár már az idén meghaladhatja az egy milliárd dollárt az iparág exportjának értéke. Meglehet, Haiti számára fizikai korlátokat is jelent a sziget mérete, az infrastruktúra nem képes elegendő energiát és vizet biztosítani a textilipar további beruházásaihoz. A folyamat elkezdődött és várhatóan felgyorsul: a haiti illetőségű termelők ezért Afrikában is kialakítanak gyártó bázist, mivel a működési feltételek ott hasonlóak. De „odahaza” is szabad a gazda, a 2012-ben felavatott Caracol Ipari Park Haiti északi részén még bőven képes befogadni a helyi munkaerőt, az intézmény vezetője szerint a lehetséges kapacitásnak még csak a 10 százalékát használják ki. (Fotó:AFP)