Egyre veszélyesebbek a jemeni vizek- a nagy cégek sorra mondanak nemet
Még egyetlen nagy társaság sem hirdetett hivatalos szállítási tilalmat, de a nagy hajózási cégek már alig vállalnak jemeni szállítást. A Reuters hírügynökség sorra kérdezte a világ vezető hajózási és konténeres cégeit.
A hivatalos helyzet az, hogy Szaúd-Arábia és szövetségesei csak a fegyvert szállító hajókat tartóztatják fel, a kereskedelmi forgalom elvben még zajlik. De a legnagyobb kereskedelmi hajózási tömörülés a BIMCO egyik tisztségviselője azt mondta a Reutersnek, hogy a polgári szállítás is óriási kockázatokkal jár, ezért sok cég már nem vállal jemeni fuvart. A világ legjelentősebb konténeres cége, a Maersk Line már hivatalosan deklarálta, hogy nem vállal jemeni megbízást. A többi konténer cég pedig valamelyik közeli, de nem jemeni kikötőbe hajlandó elvinni az árut. Közben hír érkezett arról, hogy négy, olajat szállító tankhajó útvonalat változtatott, eredetileg Jemenbe tartottak. Adenben és a többi jemeni városban az élelmiszer árak gyorsan emelkednek. A 25 milliós ország élelmiszerszükségletének 90 százalékát importból fedezte – eddig. De most már fogytán a készletek, sokhelyütt tört ki a felvásárlási pánik. Azonban más veszélyek is vannak. Jemen partjainál a Bab el-Mandeb szoros a világ egyik legforgalmasabb vízi útja, amely a Vörös-tengert az Indiai-óceánnal köti össze. Naponta 4 millió hordónyi olaj halad át a szoroson, amely a Szuezi-csatorna szempontjából is létfontosságú vízi út. Vagyis egyre több jel utal arra, hogy a jemeni konfliktusnak, amelyben valójában Irán és Szaúd-Arábia áll szemben egymással, a térségen túlmutató stratégiai és gazdasági következményei lehetnek. (Fotó:AFP)