Amitől egyre inkább elhatárolódnak a fiatalok Japánban
Ön érzékelte már a generációs szakadékot két korosztály között? Egy japán felmérés arra volt kíváncsi, mit is jelent ez a szakadék, és mi az, amitől a mai fiatalok már abszolút elhatárolódnak. Nos, van, ami már a múlté, de a számok érdekes világot mutatnak.
Egy internetes kutatócsoport döntött úgy, hogy kielemzi a témát. 500 embert kérdezett meg, hogy szerintük mi az, amitől a mai kor gyermekei leginkább idegenkednek és igyekeznek távol tartani magukat.
Itt és most bemutatjuk a top 20 választ. Az online kutatást az iBRIDGE Research Plus készítette az év elején. Sajnos, arról nincs információnk, hogy a válaszadók mely korosztály tagjai, de egyenlő arányban vannak köztük nők és férfiak.
1986 és 1991 között a gazdasági növekedés alatt feltűnő fogyasztás volt jellemző Japánra. A családok a jövedelmüket mindenféle luxustermékekre fordították, például felturbózott autókra vagy dizájntermékekre. Azonban manapság az autótartás az emelkedő költségek, a dráguló üzemanyag, biztosítás, karbantartás miatt egyre inkább irreális célt jelent a fiatalok számára. Különösen azoknak, akik a városban élnek, ahol egyáltalán nem kifizetődő a rendkívül praktikus tömegközlekedés mellett autót fenntartani. Nem nehéz tehát belátni, hogy az autóvásárlás az, amitől Japánban leginkább eltávolodtak a fiatalok.
2. Újévi üdvözlőlapok [“nengadzsó”] (32,4%)
Hagyományosan a japánok nengadzsót, vagyis újévi üdvözlő lapot küldenek, ha azt akarják, hogy ismerőseik, rokonaik számára jól induljon az új esztendő. A kézzel írt képeslapok azonban kihalófélben vannak az országban. Ma sokkal inkább e-mailben vagy telefonon küldenek jókívánságokat. Ezzel elkerülik azt is, hogy személyes adataikat bárki megtudhassa, amikor a küldeményt postára adják. Ha ez így folytatódik, akkor a japán posta motoros bandája, amely az újévi kártyákat szállítja, ritka látvány lesz az elkövetkező években. Nos, ez az, amitől az idősek leginkább tartanak manapság, hogy a sok elektronikai kütyü felváltja a hagyományokat, szokásokat, és az emberek egyre inkább eltávolodnak egymástól.
3. Nyomtatványok olvasása (19,4%)
A téma kapcsolódik a második ponthoz. Ahogyan a nyomtatott képeslapküldés megszűnik, úgy a japán fiatalok egyre kevésbé olvasnak nyomtatásban kiadott könyveket, újságot. Persze ez nem csak rájuk jellemző: a digitális tartalom egyre inkább felváltja a nyomtatott kiadványokat. A könyvtárak, könyvesboltok forgalma évről évre jelentősen csökken. Ezzel szemben a képregények jobban fogynak, mint valaha.
Mivel az interneten minden nézhető, ráadásul ott és akkor, amikor akarjuk, a televíziózás kihalófélben van. Ez persze leginkább a fővárosban jellemző. Amúgy a műsorok minősége és szórakoztató volta miatt a televíziózás Japánban még ma is fénykorát éli. Mi itt el sem tudjuk képzelni, mivel lehetne feldobni egy műsort. Ott viszont tudják.
5. Sör (18,2%)
Innentől a számok csökkennek és egyre szűkebb rétegre jellemző az idegenkedés. Akik ide tartoznak, talán nem sört, hanem inkább szakét isznak.
6. CD-k (17,8%)
Ez is egy szűk réteget érint, és ide is az internet köthető, ahonnan már mindent le lehet tölteni. Ugyanakkor tény, hogy Japánban és Dél-Koreában még ma is óriási a zenei CD-k forgalma, mert nem csak a lemezhez, hanem valamilyen extra tartalomhoz is hozzájuthatnak a vásárlók, ami a rajongóknak nagyon sokat jelent.
7. Olvasás szórakozásból (17,6%)
Meglepő lenne azt látni, hogy egy fiatal kedvtelésből olvas például regényt. Mangát, vagy iskolai tananyagot annál inkább.
8. Oszecsi evés (hagyományos újévi ételek) (15%)
A mai fiatalok egyre finnyásabbak, ami a hagyományos ételeket illeti. Nálunk talán a körömpörkölt megy ki a divatból.
9. Síelés (13,4%)
9. Rádióhallgatás (13,4%)
Hallgat még valaki rádiót egyáltalán? (Aki nem vezet autót?)
11. A dohányzás (12,4%)
Japánban egyre drágább a dohányárú, és szigorú szabályok vonatkoznak rá.
12. Könyvtárak (11,6%)
13. A romantikus szerelem (10,2%)
Ez már csupán a filmekben élhet. A fiatalok egy szűk köre csupán abban hisz, hogy hasznosnak kell lennie egy partnerkapcsolatnak. Ők azok, akik számára a romantika, vagy a szerelem csak leányálom.
14. Pachinko (9,6%)
Japánban két dolog tiltott: a prostitúció és a szerencsejáték. Éppen azért ez a két dolog a legelterjedtebb. Utóbbi, a Pachinko (Pacsinko) a legnépszerűbb golyós játékgép. A nyereményt ugyan csak ajándéktárgyakra lehet beváltani a törvény értelmében, de ez megkerülhető, az ajándékokat pénzzé lehet tenni. Vannak olyan fiatalok, akiket már ez sem érdekel.
15. Szex (9,4%)
Ez is egy társadalmi probléma része. A szex nem mindenkinek jó, ennek pedig egyénenként számos oka lehet.
15. Mahjong (9,4%)
A régi kínai játék, ahol párokat kell keresni. Akárcsak a passziánsz nálunk, ez a sikeres játék is unalmassá vált.
17. Filmek (8,4%)
Ismerek én is olyat, aki nem szeret filmeket nézni. Egyáltalán. Érthetetlen.
17. Baseball (8,4%)
A szigetországban évtizedek óta az egyik legnépszerűbb sport. Jeles képviselői valóságos sztárok Japánban. Mégis van, akinek már nem pálya a pálya.
17. Könyvesbolt (8,4%)
20. Luxusmárka termékek (8,2%)
Nincs az pénz.
Most pedig nézzünk néhány kommentet japán internetezőktől a felmérések eredményei kapcsán:
„Megvan a jogosítványom, de nagyon sokba kerül autót fenntartani, és sosincs parkoló ott, ahová menni akarok.”
„Az első dolog, amitől távol kerülnek a fiatalok, az nem inkább a pénz? Indokolatlanul kell rengeteget dolgoznunk, nagyon alacsony bérért.”
„Amikor én voltam középiskolás, már akkor mindenki digitális képeslapot küldött. Már rég kiment a divatból a nyomtatott.”
„Úgy érzem, amitől igazán elszakadtam, az a Nintendo…”
Vajon nálunk mitől távolodnak el a fiatalok? Néptánc? Kézi varrás? Természetes gyógymódok?
(Fotó:GettyImages, Wikipedia)