Nem kapkodnak Japánban az új kocsikért
Az egy évvel ezelőtti áfa-emelés még mindig érezteti hatását.
Márciusban 11 százalékkal csökkent az autóeladás Japánban, a tavalyi év 3. hónapjához képest. A nagyobb fogyasztású teherautók és buszok eladása 13 százalékkal esett vissza, a kis fogyasztású járműveké csak nyolc százalékkal. Tavaly április elsején emelkedett az áfa 5 százalékról 8-ra Japánban, logikus tehát, hogy az emelést megelőző hónapban tavaly sok autót vettek. A március, amely Japánban az iskolaév és a pénzügyi év végét is jelenti, hagyományosan az autóvásárlás hónapja. Az áfa-emelés óta csökkenő tendenciát mutat a vásárlási kedv, bár vélhetően az áprilisi visszaesés nem lesz olyan brutális, mint a márciusi. Japán tavaly alig produkált gazdasági növekedést, az idei kilátások sem túl bíztatóak. Igaz az export nő és csökkennek az importra fordított kiadások is, az olaj és a gáz árának esése miatt. De Japánban a bruttó hazai termék hatvan százaléka a hazai fogyasztáson keresztül realizálódik. És a fogyasztás nem akar érdemben nőni. Pedig a kormány és a nemzeti bank fizetésemelésre kérte fel a munkaadókat. Emelkedtek is a bérek, de a vásárlási kedvet, és nem csak az autószalonokban, még mindig fékezi a 8 százalékos áfa, ami más országok szemszögéből nézve irigylésre méltóan alacsony. De Japán évtizedeken át hozzászokott az öt százalékhoz. A következő emelés 2017-ben lesz, akkor éri el majd a japán áfa a 10 százalékot. Erre azért van, vagy legalábbis lenne szükség, mert a japán államadósság a GDP két és félszerese, igaz a japán állam a saját polgárainak van eladósodva és nem külföldi befektetőknek. A fogyasztás növelés kulcsfontosságú lenne, ezért Abe kormányfő már célzott rá, hogy esetleg elhalasztják a 2017-es áfa emelést. (Fotó:AFP)