Böjtbarát fánkok Grúziában
Bár még csak három boltot nyitott meg a kaukázusi országban az amerikai Dunkin’ Donuts, böjti fánkjaival máris belopta magát a helyiek szívébe. Egyes hívek háborognak, a szociológus szerint viszont több összetevője is van a jelenségnek.
Utolsó hetéhez érkezett a negyvennapos Nagyböjt Grúziában. Hogy az elcsendesedés időszakában is kedvezzen vendégeinek, a Dunkin’ Donuts böjti fánkokkal bővítette választékát. Persze máshol is igazodik a helyi sajátosságokhoz a világban több mint 3.000 üzlettel rendelkező fánkóriás, Grúziában viszont az ortodoxok nemcsak Húsvét előtt, de sokszor az év többi időszakában is böjtölnek. Ez a megtartóztatás azonban közel sem olyan szigorú, mint ahogy azt az eredeti szabályok kimondják. A legtöbb esetben csupán a szokásos ételek húsnélküli változatát eszik.
Éppen ezért nem is nagyon érhető, miért váltott ki akkora felháborodást a böjtinek nevezett karamellás, csokoládés, vagy dupla epres fánk egyes ortodox hívek körében. A vita a Dunkin’ Donuts Facebook oldalán bontakozott ki. „Ti csak formálisan tartjátok be a szabályokat, anélkül, hogy az igazi értelmükre figyelnétek” – intette bűnbocsánatra a fánkzabálókat az egyik internetező. Mire érkezett a válasz: „Miért olyan nagy dolog, ha egy nehéz nap után fánkkal iszom meg a teámat?”
A vitában még nem szólalt meg a Grúz Ortodox Egyház, márpedig ez könnyen megtörténhet. A rendszerváltás után ugyanis nagyon ellenkezett, amikor a nagy nemzetközi élelmiszer cégek próbálták megszerezni az új piacokat. Különösen a szerinte mindent globalizáló Coca Cola háborította fel. Azóta azonban már változtak az idők.
Az egyház valóban nagy szerepet játszik a mai Grúziában – magyarázta Emzar Jgerenaia szociológus a eurasianet.org cikkében. Szerinte a szovjet időszak alatt a grúz társadalom annyira hozzászokott az autokrata berendezkedéshez, hogy a rendszerváltás után az egyház könnyedén átvette a gondoskodó vezető szerepét. Ez azonban csak az egyik oka a nemzetközi márkák népszerűségének. A fiatalok azért járnak a McDonaldsba, vagy a KFC-be, mert menőnek gondolják. Az idősebb generáció viszont éppen a nosztalgia miatt fánkozik szívesen. A szovjet időszakban ugyanis nagyon népszerű volt a szintén olajban sült, poncsiki.
Kép: Europress/AFP