Közös célok és lehetőségek Kína és a KKE országok turisztikai együttműködésében
Újabb szintre lépett Kína, valamint a közép- és kelet-európai országok turisztikai koordinációs együttműködése, melynek regionális koordinálásáért a 2014 májusában felállított, a Magyar Turizmus Zrt. keretein belül működő Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ felelős. Tizenhat közép- és kelet-európai ország turisztikai koordinátorai, az érintett minisztériumok képviselői, valamint a kínai utaztatásban érdekelt vállalkozások március 25-én és 26-án, Budapesten találkoztak. Az összejövetel célja a kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozások együttműködésbe történő bevonása volt.
A miniszteri és államtitkári szintű tárgyalásokból, szakmai konferenciából, valamint kulturális programokból álló nagyszabású eseménysorozat a „Kína – Közép-, és Kelet-európai Turisztikai Promóciós Év” keretében került megrendezésre. A szervezők meghívására Budapestre érkezett Li Jinzao, a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának elnöke, de számos magas rangú állami vezető is jelen volt a 16 KKE országból is.
A Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ elsődleges célja, hogy az együttműködésben részt vevő 16 közép-kelet-európai országot egy turisztikai célterületként népszerűsítse a világ legjelentősebb turisztikai piacán, a Kínai Népköztársaságban. Az együttműködés három szinten – államigazgatás, nemzeti turisztikai szervezetek és kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozások – valósul meg. A 2014-ben Budapesten megnyitott Koordinációs Központ tevékenységének eredményeként az államigazgatási és turisztikai szervezetek szintjén már elindult a szakmai munka. 2015-ben a következő szintre lépés a cél: a kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozók bevonása az együttműködésbe.
A magyar kormány által meghirdetett keleti nyitás 2014-ben már mérhető eredményeket hozott a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. Tavaly az egy évvel korábbinál 20%-kal több, közel 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát Magyarországon, ami összességében 16%-os növekedést jelent.
Kína 2012 óta a világ legnagyobb turisztikai küldő piacának számít: az utazásra fordított kiadások mértéke 2013-ban elérte a 129 milliárd dollárt. A Kínából külföldre irányuló utazások száma 2014-ben 11 millióval, 109 millióra nőtt a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) becslése szerint.
A március 25-én kezdődött nagyszabású budapesti eseménysorozat remek lehetőséget biztosított a közép-kelet európai régió szakembereinek a kínai piac megismerésére és a piaci kapcsolatok kiépítésére. A rendezvényen részt vettek az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) és a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának delegációja, a magyar turizmus állami szintű vezetői, a kínai utaztatásban érdekelt vállalatok képviselői és a KKE országok turisztikai koordinátorai is.
A rendezvénysorozat a március 25-i munkacsoport-értekezlettel indult, amelyen a közép- és kelet-európai országok képviselői vettek részt. Szóba került a többi között a közös, kínai nyelvű weboldal (china-ceec.travel) fejlesztése, a turisztikai felsőoktatásban rejlő együttműködési lehetőségek, a vízumpolitika és a légi összeköttetések kérdései, valamint a közös marketingakciók is.
Március 26-án tartották azt a szakmai konferenciát, amelyen a közép-kelet-európai régióba irányuló kínai beutazás valamennyi területét érintették a magas rangú előadók. Az angol-kínai nyelvű szakmai esemény fókuszában a kínai utazási szokások, a tipikus kínai turista portréja, a kínai kiutazási piac jellemzői, a jelenlegi schengeni vízumpolitika és a Kína és Európa közötti légiközlekedés aktuális trendjei álltak. A konferencia mellett, a délelőtt folyamán kétoldalú tárgyalásokra is sor került azon kínai és KKE országbeli felek között, amelyek miniszteri vagy államtitkári szinten képviseltették magukat. (Csehország, Románia, Bosznia-Hercegovina és Magyarország). A délután folyamán pedig mintegy 150 cég részvételével valósult meg az a szakmai találkozó, amelyen a KKE régió utazási cégei folytattak tárgyalásokat a kínai utazási cégekkel a jövőbeni üzleti kapcsolatok kiépítése céljából. Ugyanezen a napon este tartották a „Beautiful China” elnevezésű gálaestet, amelyen Kína mutatkozott be az európai utazási szakma képviselői előtt a Budapest Kongresszusi Központban. Ez egyben a „Kína – Közép-, és Kelet-európai Turisztikai Promóciós Év” hivatalos megnyitórendezvénye is volt.
A márciusi eseménysorozat lebonyolításán kívül a Koordinációs Központ tovább dolgozik a KKE régió turisztikai kínálatának megismertetésén és összehangolásán. A közös honlap közös kampányok szervezését fogja elősegíteni, de e-learning tanfolyamokat és webináriumokat is terveznek a szakma szereplői részére. A közép- és kelet-európai felsőoktatási intézmények turisztikai képzéseinek bemutatására pedig egy tavaszi roadshow keretében lesz lehetőség Kína nagyvárosaiban.