Állami segédlettel szárnyalnak az Öböl menti légitársaságok
Az EU és az USA szerint is illegális állami szubvenciónak köszönhető látványos sikerük.
Az EU közlekedésügyi minisztereinek ülésén a francia és a német tárcavezető közös nyilatkozatot tett. Ebben hangsúlyozták, hogy az Öböl menti légitársaságok hatalmas állami támogatást kapnak, méghozzá átláthatatlan, burkolt formában. Ez ellen az uniónak valamiféle stratégiát kellene kidolgoznia. A francia-német fellépést támogatta Ausztria, Belgium, Svédország és Hollandia is. Pillanatnyilag nincs olyan uniós szabály, amelynek alapján korlátozni lehetne az Emirates, az Etihad és a Qatar Airways európai forgalmát. Csupán egy elvi kinyilatkoztatás van az uniós alapszerződésben, amely a versenyfeltételek korrekt betartását követeli meg az unió területén gazdasági tevékenységet folytató külső szereplőktől. Az EU nincs egyedül panaszával. A három nagy amerikai légitársaság, az American, a United és a Delta azt állítja, hogy a nagy Öböl mentiek az utóbbi 10 évben összesen negyven milliárd dollárnyi burkolt állami támogatást kaptak. A három amerikai társaság a szövetségi hatóságokhoz fordult, de egyelőre a tengerentúlon is még csak gondolkodnak azon, mit lehetne tenni. Az Etihad és a Qatar Airways állami, az Emirates magántársaság, de ez a legnagyobb és ez is masszív állami segítségben részesül, állítják az európai és az amerikai konkurensek. Az érintett társaságok persze egyelőre azt mondják, hogy a versenyben lemaradó európai és amerikai cégek most adminisztratív eszközöket akarnak bevetni. Az Öböl mentiek jobb gazdálkodásuknak és kedvező földrajzi fekvésüknek köszönhetik sikerüket – állítja a három megvádolt társaság. A színfalak mögött egyébként már zajlanak informális tárgyalások a vitában álló társaságok között, de ezek egyelőre csak puhatolózó jellegűek és a részletekről érdemi információ nem szivárgott ki.
Fotó: Europress Getty Images