A hagyományos kofás piac legyőzhetetlen Afrikában
Amerikai kutatók azt vizsgálták, hogy a különböző kereskedelmi formák mennyire keresettek Afrikában: az utak menti vagy a kijelölt piacokon történő árusítás a legnépszerűbb. De a 350 milliós középosztálynak már nagyon is érdemes igazi boltokat fenntartani.
Míg a madagaszkáriak napjában többször is kimennek a piacra, addig a kenyaiak – ők számítanak az átlagos afrikaiaknak -, havonta 38-szor teszik ugyanezt. Az amerikai Nielsen kutatócsoport a Szaharától délre fekvő országokban azt vizsgálta, hogy a kiskereskedelemnek melyek a jellemző értékesítési formái. Woolworths, Shoprite, Carrefour is akad már bőven a kontinensen, de a hagyományos piac legyőzhetetlen. Jellemzően az utak szélén, vagy ténylegesen kijelölt területeken, kirakott asztalokon adják el portékáikat a termelők, kereskedők. Allen Burch, a Nilsen afrikai vezetője számokat is közölt az elemzés alapján: a vásárlók 80 százaléka ilyen módon szerzi be az élelmet, a közszükségleti cikkeket. A nilsenes felmérés adata a már említett madagaszkári szám is, havonta legalább hetvenszer megy el beszerző körútra a helybéli, így jön ki a napi két-három piacjárás. Kenyában már el lehet mondani, hogy a legfejlettebb modern kiskereskedelem egységei működnek országszerte, de még így is a hagyományos – piacos – kereskedelem kell a lakosság 70 százalékának. Az Afrikai Fejlesztési Bank becslése szerint 55 millió “gazdag” ember él ma már Afrikában, ők azok a fogyasztók, akiknek az egy főre jutó napi kiadásuk több mint 20 dollár. Ezek a módosak teszik ki az afrikai lakosság 5 százalékát, a növekvő középosztály ma már mintegy 350 millió embert jelent. Őrájuk már mind nagyobb arányban számítanak a Woolworths, Shoprite, Carrefour áruházai, illetve azok a kiskereskedők, akik nem a piaci asztal mellett álldogálnak, hanem az EastMatt, GreenMart, QuickMart, Mulleys & Sons, Maathai Supermarket, és CleanShelf, BusinessDaily egységeiben. (Fotó:AFP)