Andrew Mwangura, a kenyai hajózási szövetség főtitkár közölte, hogy a Marzoogah nevű hajó szombat este adott le vészjelzést a Vörös-tenger térségéből. Megpróbálják nyomon követni a hajó útját, és kideríteni, hogy melyik kalózcsoport foglalta el, és mik a követeléseik – tette hozzá Mwangura. A vesselfinder.com hajózási portál szerint az 1978-ban gyártott, 2196 tonna vízkiszorítású Marzoogah togói zászló alatt hajózik, és utoljára a szaúdi Dzsidda kikötőjével vette fel a kapcsolatot. Mwangura szerint a hajón indiai, egyiptomi és szíriai matrózok vannak. Fedélzetére nyolc vagy kilenc kalózból álló fegyveres csoport szállt fel, és öten közülük még mindig a hajón vannak. Ugyanezt a hajót 2011-ben már egyszer megtámadták szomáliai kalózok, de sikerült megmenekülnie. A térségben állomásozó európai uniós kalózellenes flotta (NAVFOR) közölte, hogy tudomása van a kereskedelmi hajó elleni támadásról, de az eset nem a műveleti területéhez tartozó vizeken, hanem északabbra történt. Jacqueline Sherriff, a NAVFOR szóvivője szerint a flotta járőrrepülőgépekkel fogja pásztázni a térséget, és használni fogja a rendelkezésére álló eszközöket, mihelyt az elrabolt hajó belép az övezetbe.
Mivel azonban a kalóztámadás vélhetően Eritrea felségvizein történt, a nemzetközi jog szerint nem kalózakciónak, hanem “tengeren elkövetett bűncselekménynek minősül” – tette hozzá a szóvivő. A NAVFOR által ellenőrzött területhez a Vörös-tenger déli pereme, az Ádeni-öböl és az Indiai-óceán egyes részei tartoznak. A térségben 2011-ben 176 kalóztámadás történt, 2012-ban már csak 36. Sherriff szerint tavaly már csak hét kalózakció történt, de a tengeri rablóknak egy hajót se sikerült hatalmukba keríteniük. A nemzetközi összefogás eredményeképpen tavaly jelentős mértékben csökkent ugyan a támadások száma, de szakértők szerint a kalóztámadások mindaddig folytatódnak, amíg a Szomáliából induló bűnbandákat a szárazföldön nem számolják fel. Az utóbbi két évben viszonylagos nyugalom volt Szomáliában a két évtizedes káosz és háború után, ami reményt ad arra, hogy tartósabb megoldást sikerül találni a biztosítási díjakat felsrófoló problémára.