A mozambiki légitársaság 2012 novemberében állította forgalomba a brazil-gyártmányú Embraer 190-es típusú repülőgépet. A légitársaság flottájának ez volt a legfiatalabb repülőgépe. A LAM jelezte, hogy tapasztalt pilóták vezették a lezuhant repülőgépet, amely a tragédia bekövetkeztéig összesen 2905 órát töltött a levegőben. Arról még nincsenek pontos információk, hogy mi okozta a repülőgép vesztét. A mozambiki légügyi hatóság korábban azt jelentette, hogy a rossz időjárási viszonyok okozhatták a tragédiát. A namíbiai mentőegységeknek sikerült megtalálniuk a repülőgép kulcsfontosságú adatait tartalmazó fekete dobozát. A brazil Embraer cég közben jelezte, szakértőket küld Namíbiába, hogy megvizsgálják a repülőgép roncsait. A nyomozásba amerikai, angolai, mozambiki és namíbiai szakemberek is részt vesznek.
2011-ben az Európai Unió tiltólistára helyezte a LAM-ot, ami azt jelenti, hogy a légitársaság repülőgépei nem repülhetnek be az EU légterébe. Az EU azzal indokolta a döntést, hogy a légitársaság nem tartja be a szükséges biztonsági intézkedéseket. A LAM fennállása óta a mostani volt a legsúlyosabb repülőgép szerencsétlensége.