Jelenleg ugyanis még felfutóban van az olaj kitermelése és exportja, hiszen a viták miatt egy évig szünetelt Dél-Szudán olajkivitele. A 2011-ben függetlenné lett állam a csőd szélére került, hiszen bevételeinek 98%-át az olaj adja! Szudánban is komoly megszorításokat kellett hoznia a kormánynak, mert a költségvetés legfőbb bevételi forrása az olaj illetve az olajvezeték használatáért járó illeték. A két állam Addisz Abebában állapodott meg az olajexport újrakezdéséről, de a pontos összeg meghatározásához kellett még a két államfő találkozója is Jubában. Közben az is kiderült, hogy a két államfő miért is állapodott meg végül: a legfőbb vevő, Kína azzal fenyegetőzött, hogy más forrás után néz, amennyiben nem jön olaj Port Sudanból! A régi Szudán olajvagyonának háromnegyed része Dél-Szudánnak jutott, ám eljuttatni a külvilághoz az olajat csakis Port Sudanon keresztül tudja. Ezért kötötték most meg az egymilliárd dolláros kompromisszumot, amely lehetővé teszi a dél-szudáni kőolaj exportját Szudánon át Kínába.
Egymilliárd dolláros kérdés – megállapodás az olajpénzekről a két Szudán között
Szudán, Dél-Szudán – Egymilliárd dollárt kap évente Szudán Dél-Szudántól az olajvezetékek használatáért – ebben állapodott meg a két ország államfője Jubában. Ez a csinos összeg persze csak arra az esetre vonatkozik, ha Dél-Szudán olajexportja újra eléri a napi 250-350 ezer hordót.
(Visited 1 times, 1 visits today)