Rijádban korábban alig lehetett látni nyilvánosan olyan nőt, aki ne nikábot hordott volna – azt a viseletet, amely csak a szemet hagyja szabadon. Most viszont egyre többen választják a fejkendőt, és néha még azt is úgy kötik fel, hogy egy-egy hajtincs kikandikál alóla. A hagyományos fekete szín is eltűnőben van az utcákról – színes abaják (bő, hosszú ruhák) és kabátok váltották fel.
“Ismerek olyan rijádi családot, ahol az idősebb lánytestvért még soha nem engedték volna ki a házból nikáb nélkül, a fiatalabb viszont már kendőt hord, sőt bizonyos helyeken még azt sem” – nyilatkozta egy háromgyermekes védőnő anyuka, Rawan Al-Wabel az Al Arabiyának.
Ő maga sokáig élvezte azt a kulturális szabadságot, hogy akkor is lehet erkölcsösnek tartott muszlim nő, ha nem csak a szemét hagyja szabadon – Dammamban született ugyanis, a keleti tartomány fővárosában, a Perzsa-öböl partján. “Már négy éve Rijádban élek, de lelkemben dammami maradtam. Ott sokkal könnyebb “hidzsabinak” lenni – olyan nőnek, aki csak kendőt hord. A város sokkal liberálisabb, többféle ember lakja, többféle tájról.”
De a legszabadabb város mégis Dzsidda, a tenger partján még lobogó hajjal is látni ott nőket – meséli Rawan. Arra a kérdésre, hogy a bátrabbak lettek-e az utóbbi időben a rijádi nők az öltözködésben, a 30 éves, bankban dolgozó Najla Al-Sulaiman is igennel válaszol. Azt mondja: nem csak bátrabbak, elfogadóbbak is. A fiatal nőnek van összehasonlítási alapja: három évig Amerikában tanult. Amikor hazatért, meglepte, hogy jóval kevesebb nő fedi már el az arcát, és színesebben is öltöznek. Sőt: látott már kendő nélkül is lányokat a fővárosban – meséli. Ha külföldön van, ő sem fedi el a haját. De ha vannak is nők, akik abajában járnak, és megvillantják a hajukat, még korántsem ők jelentik a többséget Rijádban. Vannak városrészek, amelyek modernebbek, és vannak, amelyekben semmi sem változott – ezek főként a szegényebbek lakta kerületek.
A változások sok minden áll: a királyság más részeiről érkezők és a Rijádban élő külföldiek hatása, a közösségi média, a globalizáció, a nők munkába járása, az, hogy ők is keresnek pénzt. És az sem ártott, hogy áprilisban törvényt fogadtak el a vallási rendőrség túlkapásainak megnyirbálására. Ennek a tagjai tartóztatták le korábban a szerintük illetlenül öltözködő nőket. De mást is csináltak: az utcán és a bevásárló központokban is zaklatták az embereket, összegyűjtötték és megsemmisítették a nekik nem tetsző árucikkeket, boltokat zárattak be. Most viszont ennek vége, a konzervatívok bosszúságára – mondják az Al Arabiyának nyilatkozó nők.
Egyikük szerint a diáklányok is sokkal szabadabbak, mint az ő idejében voltak, tíz évvel ezelőtt. Már vannak olyan egyetemek, amelyek kiengedik a lányokat fedetlen arccal az utcára – igaz, akadnak olyanok is, amelyek nem. Beléjük még azt diktálták, hogy a nikáb kötelező, sőt szinte szent dolog. “De aztán ahogy idősebbek lettünk, egyre többet olvastunk, tanultunk, láttunk, és elkezdtük összevetni a szaúdi kultúrát más kultúrákkal. Rájöttem, hogy a fejlődés az út.” Szerinte a jó erkölcs jobban védi a szaúdi nőket, mint egy darab textil.
De a változások Szaúd-Arábiában nem merülnek ki abban, hogy fátyol mellett már kendőt is hordanak a nők. Szeptember végén 15 ezren írtak alá petíciót azért, hogy vessen véget a kormány a férfiak gyámságának a nők fölött. Vagyis hogy maguk intézhessék az ügyeiket, szabadon járhassanak-kelhessenek, utazhassanak. Ha ez megvalósul, akkor sokkal több joguk lesz. Egy szép nap talán még autót is vezethetnek.
A fotón az egyik nyilatkozó, Rawan Al-Wabel / Al Arabiya
(Visited 1 times, 1 visits today)